lørdag 2. oktober 2010

Stafflue

Jeg fant en fantastisk fin lue hos Mirre Virre som jeg ville lage. Jeg ble litt bekymret da jeg leste at en del av luen skulle hekles, for det er noe jeg virkelig ikke har helt taket på. Har forsøkt mange ganger, men det meste blir egentlig mislykket. Under OL i vinter lagde jeg noen eksemplarer av de svenske OL-luene. De ble heklet med stavmasker, og siden denne også hekles med stavmasker bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk.
Mønster finner du her!



Første delen av luen strikkes med fletter. Garnet jeg har brukt er Drops SilkeAlpakka i en dyplilla farge. Jeg strikket med pinner i str 5,5.  Første delen av luen gikk kjempefint, men da jeg skulle hekle oppsto problemene. Av en eller annen grunn økte maskeantallet for hver runde jeg heklet. Etter å har startet på nytt 2 ganger og sett på noen "how-to" hekle-videoer på YouTube fikk jeg endelig til noe som lignet på en lue. Min stafflue sitter litt tettere inntil hodet enn Mirre Virre's luer, så neste gang skal jeg bruke en litt større heklekrok.


Luen ble ihvertfall veldig myk og god, er kjempeglad i SilkeAlpakka og tror det blir en til snart i samme garn i en annen farge mens jeg fremdeles husker hvordan jeg hekler :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar