lørdag 30. mai 2015

Bunadkake til konfirmasjon

I dag er det konfirmasjonsdagen til mitt flotte fadderbarn Vilde, og i den anledning spurte hun meg om jeg ville lage bunadkake til henne. Det ville jeg selvsagt, og etter mye tenking om hvordan jeg skulle få den til å se ut som en sunnmørsbunad så ble den sånn som dette:


Jeg har en kakeform til å lage dukkekake så formen på kjolen er lett å få til. 
Jeg har laget gulerotkake fra R.O.O.M, og oppskriften på den finnes på detsoteliv.no. 
Den kaken blir alltid veldig saftig, og det synes jeg man trenger til fondantkaker. Jeg har fyllt kaken med ostekremen som er i samme oppskriften.

Kaken er kledd i sort og hvit fondant. Jeg har brukt å lage marsmallow-fondant fra bunnen av, men denne gangen brukte jeg ferdig farget deig fra Cacas.
Jeg hadde først laget noen figurer i fondant som jeg tenkte skulle være broderiet på kjolen, men siden sunnmørsbunaden har så mye mønster så fant jeg fort ut at det ikke gikk.
Jeg måtte google litt, og i siste liten fant jeg en sunnmørsbunadkake som var dekorert med Royal Icing, og jeg tenkte at det måtte bli løsningen.

Det ligger flere oppskrifter på denne icingen på nett og den er lett å lage og lett å farge. 
Det som imidlertid er litt vanskelig var å jobbe raskt nok for den stivner ganske fort og tetter seg i sprøytetippen. Jeg har farget icingen med gelefarger fra Wilton.

Kaken er selfølgelig ikke konditor-perfekt, men den er hjemmelaget, og viktigst av alt den var gøy å lage! ( og så håper jeg den smaker godt  :)  ) 


Så da er vi klar til feiring og gratulerer så mye med dagen Vilde!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar